Публікуємо для використання в роботі та інформування організаційних ланок відповідь Міністерства освіти і науки України на звернення Профспілки до Кабінету Міністрів України від 15.06.2023 No 02-5/349 та до Міністерства освіти і науки України від 15.06.2023 No 02-5/347 стосовно необхідності передбачення у Державному бюджеті на 2024 рік видатків, необхідних для максимального наближення розмірів посадових окладів педагогічних і науково-педагогічних працівників до законодавчо встановлених, підвищення мінімальної заробітної плати до розміру не нижче прожиткового мінімуму з урахуванням прогнозного індексу споживчих цін на 2023 рік, розміру посадового окладу працівника 1 тарифного розряду ЄТС на рівні мінімальної заробітної плати для підвищення рівня оплати праці інших працівників закладів та установ освіти і науки.
Профспілка працівників освіти і науки України
Про розгляд звернень
Відповідно до доручення Секретаріату Кабінету Міністрів України від 16.06.2023 No 15387/0/2-23 у Міністерстві освіти і науки спільно з Міністерством фінансів і Міністерством економіки розглянуто лист Профспілки працівників освіти і науки від 15.06.2023 No 02-5/349, а також аналогічний лист до Міністерства освіти і науки від 15.06.2023 No 02-5/347, щодо підвищення рівня оплати праці педагогічних, науково-педагогічних, наукових та інших працівників закладів та установ освіти і науки та відповідного збільшення обсягів видатків на освіту і науку в Державному бюджеті України.
Підвищення рівня оплати праці педагогічних, науково-педагогічних, наукових та інших працівників закладів та установ освіти і науки є одним з пріоритетних завдань Уряду та Міністерства освіти і науки зокрема.
Через незабезпечення фінансовими ресурсами не реалізовані на сьогодні положення частини другої статті 61 Закону України «Про освіту» та частини другої статті 36 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність», на виконання яких було прийнято постанову Кабінету Міністрів України від 10.07.2019 No 822 «Про оплату праці педагогічних, науково-педагогічних та наукових працівників закладів і установ освіти і науки», якою передбачалася поетапна реалізація цих норм законів. У зв’язку з відсутністю видатків, необхідних для реалізації цієї постанови Кабінету Міністрів України, її дія зупинена до 31 грудня 2023 року.
Міністерство освіти і науки підтримує пропозицію профспілки передбачити в Державному бюджеті України на 2024 рік видатки, необхідні для підвищення мінімальної заробітної плати до розміру не нижче прожиткового мінімуму з урахуванням прогнозного індексу споживчих цін на 2023 рік, встановлення посадового окладу (ставки заробітної плати) педагогічного працівника найнижчої кваліфікаційної категорії, як мінімум, на рівні 2 мінімальних заробітних плат з наступною законодавчо встановленою диференціацією посадових окладів за посадами педагогічних і науково-педагогічних працівників, та розміру посадового окладу працівника І тарифного розряду ЄТС на рівні мінімальної заробітної плати.
За інформацією Міністерства фінансів, встановлення розміру мінімальної заробітної плати та посадового окладу працівника І тарифного розряду ЄТС на 2024 рік у розмірах, запропонованих профспілками, потребуватиме збільшення більш ніж утричі видатків на оплату праці працівників бюджетної сфери, врахованих у державному бюджеті поточного року, джерела покриття яких відсутні.
Підтримуючи в цілому необхідність збільшення рівня оплати праці працівників бюджетної сфери, слід зауважити, що це потребуватиме значних додаткових видатків з бюджетів усіх рівнів.
Враховуючи складну економічну та політичну ситуацію в країні, пов’язану з російською збройною агресією проти України, та введенням воєнного стану, вишукання додаткових видатків для підвищення заробітної плати працівників бюджетної сфери в умовах обмеженості дохідної частини бюджетів, є вкрай проблематичним.
У 2023 році вже зменшено обсяг освітньої субвенції, а також інших бюджетних програм, видатки яких спрямовуються на оплату праці педагогічних, науково-педагогічних та інших працівників закладів та установ освіти, що фінансуються з державного бюджету, в цілому на 19% у порівнянні з 2022 роком.
У період дії воєнного стану наявні фінансові ресурси держави у першочерговому порядку спрямовуються на виконання завдань щодо відсічі збройної агресії, забезпечення недоторканності державного кордону та захисту держави, безперебійного функціонування бюджетної сфери та життєвої необхідності потреб жителів територіальних громад, реалізації заходів територіальної оборони та захисту безпеки населення.
За інформацією Міністерства фінансів, питання визначення обсягу видатків Державного бюджету України на 2024 рік на виплату заробітної плати педагогічним та іншим працівникам закладів та установ освіти буде вирішено у встановленому порядку під час формування його проекту.
Крім того, Міністерство фінансів наполягає на необхідності здійснення комплексного перегляду умов оплати праці педагогічних працівників, зокрема наявної системи надбавок, доплат і грошових винагород, з метою збалансування можливостей державного та місцевих бюджетів.
Щодо підвищення розмірів мінімальної заробітної плати та посадового окладу працівника І тарифного розряду ЄТС, то зазначене має відбуватися з урахуванням принципу збалансованості та фінансових можливостей бюджету.
Заступник Міністра Світлана ДАНИЛЕНКО
Завантажити/переглянути лист Міністерства освіти і науки України