На черговому засіданні Верховної Ради України розглянуто та прийнято у першому читанні проєкт Закону України «Про освіту дорослих» (реєстраційний № 7039), який розробила робоча група при МОН, повідомляє сайт відомства.
Законопроєкт є надзвичайно актуальним і очікуваним у суспільстві:
- по-перше, він врегульовує і систематизує відносини у системі освіти дорослих, забезпечує розвиток цього складника освіти на середньострокову перспективу;
- по-друге, законопроєкт є євроінтеграційним, його розроблено на виконання завдання 1431 Плану заходів із виконання Угоди про асоціацію між Україною, з одного боку, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншого боку, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25 жовтня 2017 р. № 1106.
Загалом проєкт закону враховує досвід і основні рекомендації Європейського Союзу з питань розвитку освіти впродовж життя та освіти дорослих, а також вітчизняні напрацювання з цього питання.
Законопроєкт пропонує нову ідеологію освіти дорослих, що передбачає реіндустріалізацію цієї системи.
Зокрема, визначено нові призначення, архітектуру і форми, сформовано новий тезаурус:
- чітко визначено і на законодавчому рівні закріплено складники системи освіти дорослих, що визначають основні напрями діяльності у цій сфері;
- законопроєкт закладає створення можливостей для особистого і професійного розвитку особи, її соціальної активності, що забезпечує задоволення різноманітних суспільних та економічних потреб на рівні громади, регіону, держави;
- закладаються механізми, спрямовані на формування мережі надавачів послуг у сфері освіти дорослих, урізноманітнення форм діяльності, широкого залучення громадянського суспільства, конкуренції освітніх програм, якості освітніх послуг, визнання результатів навчання, здобутих, зокрема, шляхом неформальної освіти.
Крім зазначеного, норми законопроєкту встановлюють солідарний розподіл обов’язків, повноважень та відповідальності між державою, роботодавцями та громадянами:
- за державою закріплюється лідерство у формуванні політики у сфері освіти дорослих та активна участь в цьому процесі місцевих органів влади, громадськості;
- відповідальність за її реалізацію розподіляється між державою (яка сприяє, створює умови, надає підтримку), місцевими органами влади (які створюють умови і забезпечують реалізацію), роботодавцями (які забезпечують професійний розвиток своїх працівників) і громадянами, які усвідомлюють необхідність безперервного навчання, внаслідок чого формується суспільна «мода» на навчання впродовж життя;
- саме розподіл повноважень і відповідальності дає змогу забезпечити конкретні потреби регіонів і громад щодо освіти дорослих, диверсифікувати фінансові ресурси, зробити систему освіти дорослих більш ефективною.
Ці та інші норми законопроєкту:
- закріплюють освіту дорослих як окремий складник освіти, що має суспільну цінність;
- закладають інституційні основи співробітництва між державою, органами місцевого самоврядування та провайдерами освіти дорослих, а також передбачають елементи саморегулювання у цій сфері освіти;
- забезпечують державну підтримку дорослим особам для здобуття формальної освіти повторно через упровадження пільгового кредитування;
- визначають типи надавачів послуг у сфері освіти дорослих та їхні особливості, повноваження органів управління, систему забезпечення якості та економічні відносини у сфері освіти дорослих;
- закладають законодавчу основу функціонування центрів освіти дорослих, передусім як комунальних осередків освітньої діяльності серед дорослого населення, що відповідає політиці децентралізації, зокрема розширення повноважень місцевих органів влади, формування і реалізації регіональної освітньої політики відповідно до потреб громад.
ЦК Профспілки працівників освіти і науки України у листах до Спільного представницького органу об’єднань профспілок надавав свої зауваження та доповнення до цього законопроекту.