Профспілка працівників освіти і науки України та її членські організації проаналізували законопроєкт Державного бюджету на 2023 рік та зауважили, що його видатки на освіту враховані в обсязі 155,0 млрд грн, що на 30,5 млрд грн менше порівняно з поточним роком. Зазначених видатків буде вкрай недостатньо для оплати праці педагогічних працівників закладів освіти
Враховуючи те, що освіта є державним пріоритетом, який забезпечує інноваційний, соціально-економічний і культурний розвиток суспільства, а фінансування освіти є інвестицією в людський потенціал та сталий розвиток суспільства і держави, Закарпатська обласна організація підтримала позицію ЦК Профспілки та надіслала звернення до голови Верховної Ради України та Народних депутатів України з проханням передбачити обсяги освітянських видатків, які ґрунтуються на нормах законодавства при розгляді Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік».
Публікуємо текст звернення для вашого поінформування.
Голові Верховної Ради України Стефанчуку Р.О.
Народним депутатам України
Шановний Руслане Олексійовичу !
Шановні народні депутати України !
Закарпатська обласна організація Профспілки працівників освіти і науки України звертається до Вас з приводу проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік», реєстраційний № 8000 від 14.09.2022, що поданий Кабінетом Міністрів України до Верховної Ради України.
Ми розуміємо надскладну економічну ситуацію в державі, спричинену військовою агресією Російської Федерації, підтримуємо політику Уряду, спрямовану на фінансування соціальних програм, зокрема на виплату пенсій, надання субсидій та допомоги малозабезпеченим родинам, виплати внутрішньо переміщеним особам, створення бюджетного Фонду ліквідації наслідків збройної агресії. При цьому нас турбує питання фінансового забезпечення галузі освіти, що є дуже важливим у спектрі діяльності держави, а найголовніше – у відновленні її економіки, розвитку людського капіталу.
Аналіз законопроекту показує, що видатки Державного бюджету на освіту враховані в обсязі 155,0 млрд грн проти 185,6 млрд грн у 2022 році, що на 30,5 млрд грн менше порівняно з поточним роком. На виплату заробітної плати педагогічним працівникам закладів освіти на 2023 рік враховано освітню субвенцію в обсязі 87,516 млн грн проти 108,044 млн грн – у 2022 році, або на 20,5 млрд грн, чи на 20% менше цьогорічних призначень.
Зазначених видатків буде вкрай недостатньо для оплати праці педагогічних працівників закладів освіти, оскільки потреби фонду оплати праці зростають у зв’язку із запровадженням змішаної форми освітнього процесу. Через недостатність коштів освітньої субвенції у поточному 2022 році керівники та влада на місцях зменшують вчителям та іншим педагогічним працівникам надбавки, не виплачують відповідні доплати та винагороди, зокрема й з метою акумуляції коштів на вересень – грудень місяці, через те, що бюджетні призначення фактично скорочено з червня на 17% у зв’язку зі спрямуванням їх на ліквідацію наслідків збройної російської агресії.
Просимо взяти до уваги, що оклад педпрацівника з вищою освітою за відсутності стажу педагогічної роботи складає 5505,50 грн. За відсутності коштів для оплати передбачених діючим законодавством доплат за окремі види педагогічної діяльності (класне керівництво, виправлення зошитів, завідування кабінетами і ін.) та надбавки за престижність педагогічної праці значній частині педпрацівників необхідно буде здійснювати доплату до окладу, який є менший за мінімальну заробітну плату 6700,0 грн.
Просимо при розгляді Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» передбачити відповідні обсяги освітянських видатків, які ґрунтуються на нормах законодавства, зокрема щодо:
- встановлення обсягів призначень на освіту відповідно до статті 78 Закону України «Про освіту»;
- виплати своєчасно та в повному обсязі заробітної плати педагогічним працівникам закладів освіти, які забезпечують надання повної загальної середньої освіти, шляхом встановлення відповідних обсягів освітньої субвенції та їх розподілу між місцевими бюджетами;
- реалізації гарантій в оплаті праці працівників бюджетної сфери, зокрема шляхом підвищення розміру посадового окладу працівника І тарифного розряду;
- можливого наближення розмірів посадових окладів педагогічних і науково-педагогічних працівників до законодавчо гарантованих статтею 61 Закону України «Про освіту»;
- забезпечення фінансування підготовки фахівців, наукових та науково- педагогічних кадрів на умовах державного замовлення у закладах вищої освіти відповідно до статті 87 Бюджетного кодексу України.
Відповідно до статті 5 основного освітянського закону, яка регулює державну політику в сфері освіти, освіта є державним пріоритетом, який забезпечує інноваційний, соціально-економічний і культурний розвиток суспільства. Фінансування освіти є інвестицією в людський потенціал, сталий розвиток суспільства і держави.
Розраховуємо на раціональне врахування зазначених пропозицій під час розгляду та затвердження Державного бюджету України на 2023 рік, що сприятиме відновленню та забезпеченню діяльності закладів освіти, реалізації трудових прав та соціально-економічних інтересів працівників та студентів закладів освіти в умовах воєнного стану, його якнайшвидшого припинення й відновлення економіки внаслідок перемоги України над російським агресором.
З повагою
Голова обласної організації Тетяна ПОВХАНИЧ