30 квітня 2024 року у Комітеті Верховної Ради України з питань молоді і спорту відбулися слухання на тему: «Шляхи вдосконалення законодавчого забезпечення молодіжної політики в Україні на підставі підсумків моніторингу практики застосування та ефективності його положень».
У роботі заходу взяли участь народні депутати України, представники центральних, місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, профспілок, громадських об’єднань. Від Профспілки працівників освіти і науки України участь у обговоренні взяла заступниця Голови Профспілки Ольга Чабанюк.
Під час слухань було презентовано Моніторинг практики застосування та ефективності положень закону «Про основні засади молодіжної політики».
Учасники слухань зазначають що ефективна реалізація молодіжної політики в Україні є вкрай важливою як під час дії воєнного стану, так і в умовах післявоєнного відновлення країни.
Владою вже зроблено деякі напрацювання у цьому напрямі. Так, у 2021 році було ухвалено Закон України «Про основні засади молодіжної політики», який надав українській молоді, молодіжним та громадським організаціям нові інструменти для участі у формуванні та реалізації молодіжної політики.
Мінмолоді у рамках реалізації програми «Молодіжний працівник» розроблено і затверджено професійний стандарт «фахівець з питань молоді (молодіжний працівник)», до розробки якого активно долучилася Профспілка освітян, на чому й наголосила Ольга Чабанюк під час свого виступу.
Також вона підкреслила важливість збереження молоді в Україні і сприяння розвитку та розкриття їх потенціалу саме у нашій країні.
«Перше робоче місце і гідна оплата праці – це те, що найперше хвилює нашу молодь і саме тут найбільше проблемних питань. Тому важливо до обговорення усіх молодіжних питань залучати молодих людей, дослухатися до їх думки», – підкреслила заступниця Голови Профспілки.
Водночас, учасники слухань зауважують, що закон «Про основні засади молодіжної політики» так і не запрацював на повну силу, оскільки не були ухвалені всі нормативно-правові акти, передбачені ним. зокрема, не затверджені Порядок надання інституційної підтримки молодіжним/дитячим громадським об’єднанням та Порядок надання проектної підтримки суб’єктам молодіжної роботи.
Проведений аналіз дозволив також встановити і недоліки практичного застосування положень Закону, а саме: недостатність фінансування молодіжних програм, відсутність системного підходу до роботи з молоддю на місцевому рівні, кадрові проблеми, необхідність включення додаткових заходів підтримки молоді, пов’язаних із наслідками повномасштабного вторгнення російської федерації.
Окремої уваги заслуговує дослідження питання фінансового забезпечення молодіжної політики відповідно до положень Закону (утримання та функціонування Українського молодіжного фонду, надання грантів, інституційної підтримки, стипендій тощо). Загалом, всі категорії опитаних осіб підтримують потребу посилення фінансування молодіжної політики та запровадження додаткових заходів підтримки молоді.
Учасники слухань вважають, що результати моніторингу мають бути враховані при підготовці проекту Закону України про внесення змін до Закону України «Про основні засади молодіжної політики».