You are currently viewing Асистент учителя викладає історію: чи вважати це сумісництвом

У закладі освіти асистент вчителя працює на повну ставку та додатково викладає історію — 10 годин. Чи буде викладання сумісництвом?

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації трудових відносин» від 01.07.2022 № 2352-IX внесено зміни до статті 102-1 КЗпП, яку викладено у новій редакції. Встановлено, що сумісництвом вважається виконання працівником, крім основної, іншої оплачуваної роботи на умовах трудового договору у вільний від основної роботи час на тому самому або іншому підприємстві, в установі, організації або у роботодавця — фізичної особи. Працівники, які працюють за сумісництвом, одержують заробітну плату за фактично виконану роботу.

Цими змінами скасовано норму, згідно з якою умови роботи за сумісництвом працівників державних підприємств, установ, організацій визначав КМУ. Нині не існує обмежень щодо тривалості щоденної, тижневої чи місячної роботи. Головне під час роботи за сумісництвом — відпрацювати встановлену норму робочого часу відповідно до укладеного трудового договору.

Статтею 21 КЗпП установлено, що працівник має право реалізувати свої здібності до продуктивної і творчої праці шляхом укладення трудового договору на одному або одночасно на декількох підприємствах, в установах, організаціях, якщо інше не передбачене законодавством, колективним договором або угодою сторін.

Тому з працівником, який обіймає посаду асистента вчителя з обсягом роботи на 1,0 штатну одиницю, можна ще укладати додатково трудовий договір на виконання роботи за посадою вчителя за сумісництвом. Але при цьому потрібно дотримувати вимог щодо організації освітнього процесу в закладі загальної середньої освіти за цими обома посадами, забезпечуючи виконання відповідних обов’язків за кожною з них.

Щодо функцій асистента вчителя, то відповідно до пункту 17 Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти, затвердженого постановою КМУ від 15.09.2021 № 957, асистент вчителя забезпечує організацію інклюзивного нав­чання учнів, посадові обов’язки якого визначаються його посадовою інструкцією, що затверджує керівник закладу освіти відповідно до вимог законодавства.

У листі від 31.08.2020 № 1/9-495 МОН рекомендує керівникам закладів освіти:

  • скласти розклад уроків та розклад педагогічного навантаження асистента вчителя з урахуванням присутності асистента вчителя на уроках, які найбільше потребують його участі в освітньому процесі;
  • забезпечити присутність асистента вчителя на уроках, які викликають в учня найбільші складнощі у виконанні освітньої програми;
  • забезпечити обов’язкову присутність асистента вчителя на уроках з мовно-літературної та математичної освітніх галузей, а для дітей зі сліпотою та порушеннями опорно-рухового апарату — освітньої галузі фізична культура.

У листі також наголошується, що учні з особливими освітніми потребами не мають залишатися в ресурсній кімнаті чи інших нав­чальних приміщеннях закладів освіти без нагляду педагогічних працівників. Тому під час освітнього процесу за потреби асистент учителя здійснює супровід дитини до ресурсної кімнати.

Тобто асистент учителя може виконувати викладацьку роботу за посадою вчителя в той час, коли це не вимагає його одночасної присутності з учителем в інклюзивному класі та не перешкоджає виконанню основних обов’язків.

Згідно зі статтею 24 Закону України «Про повну загальну середню освіту» розподіл педагогічного навантаження у закладі освіти затверджує його керівник відповідно до вимог законодавства.

Відповідно до пункту 63 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом Міносвіти від 15.04.1993 № 102, навчальне навантаження між вчителями та іншими педагогічними працівниками розподіляє керівник за погодженням з профспілковим комітетом залежно від кількості годин, передбачених навчальними планами, наявності відповідних педагогічних кадрів та інших конкретних умов, що склались у закладі.

Антоніна Клименко, начальник управління соціально-економічного

захисту ЦК Профспілки працівників освіти і науки України

для журналу Практика управління закладом освіти (№4 квітень 2025 р.)