You are currently viewing Відповідь Мінфіну з приводу недопущення введення мораторію на підвищення соціальних стандартів та гарантій у Бюджетній декларації на 2025-2027 рр.

Міністерство фінансів України згідно з дорученням Прем’єр-міністра України Д. Шмигаля розглянуло Заяву Федерації професійних спілок України від щодо Бюджетної декларації на 2025-2027 роки, де порушено питання недопущення запровадження мораторію на підвищення основних державних соціальних стандартів та гарантій на наступні три роки.

У відповідь Мінфін поінформувало про таке:  «…можливості бюджету на 2025-2027 роки в поточній ситуації суттєво обмежено, тому Мінфін дотримується принципу суворої економії та пріоритетності видатків.

З урахуванням накопичених руйнувань підприємств промислового комплексу, енергетичної сфери та транспортної інфраструктури, а також демографічних дисбалансів, пов’язаних із міграційними процесами всередині країни та відтоком населення за кордон, підновлення економіки може зайняти тривалий час і потребуватиме супового обсягу ресурсів, визначеності щодо джерел надходження яких наразі немає.

Однак, для збалансування показників державного бюджету на 2025 -2027 роки Міністерство фінансів України працює над переліком заходів, що дозволять збільшити надходження до державного бюджету, в тому числі з урахуванням реалізації завдань, передбачених Національною стратегією доходів до 2030 року.».

Надаємо текст листа Мінфіну до ФПУ за підписом Першого заступника Міністра Дениса Улютіна:

«У листі Федерації професійних спілок України порушено питання недопущення запровадження мораторію на підвищення основних державних соціальних стандартів та гарантій на наступні три роки.

Слід зазначити, що з метою відновлення норм середньострокового бюджетного планування Законом України від 27.07.2023 № 3278-ІХ «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо забезпечення передбачуваності бюджетної політики та посилення боргової стійкості» з 01.01.2024 відновлено норму щодо складання Бюджетної декларації як документа середньострокового бюджетного планування.

Після початку повномасштабної збройної агресії російської федерації проти України в лютому 2022 року структура надходжень державного бюджету значно змінилась. Значну частину надходжень становила зовнішня фінансова підтримка (позики і гранти).

У 2023—2024 роках близько половини планових надходжень державного бюджету становить зовнішня фінансова підтримка, що дає змогу підтримати економіку та фінансувати всі соціальні та інші виплати. Здебільшого фінансова допомога надається у формі позик на пільгових умовах та грантової (безповоротної) підтримки. Значні обсяги зовнішньої фінансової підтримки міжнародних партнерів у 2022-2024 роках і необхідність фінансування всіх соціальних програм та забезпечення підтримки економіки зумовили значний обсяг дефіциту державного бюджету в ці періоди.

Відповідно до положень Меморандуму про економічну та фінансову політику передбачено необхідність суттєвої фіскальної консолідації і прагнення до первинного профіциту бюджету, який відповідатиме борговій стійкості фінансової системи України та зменшенню фінансової підтримки міжнародних партнерів у наступних бюджетних періодах.

Зі зменшенням зовнішньої фінансової допомоги від партнерів дефіцит державного бюджету на 2024 рік було визначено на рівні 20,6 % ВВІ! проти 31,1 % у 2023 році.

У середньостроковій перспективі передбачено подальше поступове зменшення зовнішньої фінансової підтримки України, відповідно дефіцит державного бюджету на 2025-2027 роки прогнозується на рівні 18,2% ВВП, 10,3 % ВВП та 6,7% ВВП відповідно. Проти 2024 року зменшення становить більше ніж у 3 рази.

Водночас зростання дохідної частини бюджету на ці періоди, обрахованої відповідно до макропоказників економічного і соціального розвитку, не дозволяє замістити значне зменшення надходжень від показників фінансування (темпи зменшення показників фінансування значно перевищують темпи зростання економіки), зокрема за рахунок зменшення зовнішньої фінансової допомоги, та відповідно зберегти видатки державного бюджету принаймні на рівні 2024 року.

З мстою збалансування показників державного бюджету на 2025 -2027 роки Міністерство фінансів України працює над переліком заходів, що дозволять збільшити надходження до державного бюджету, в тому числі з урахуванням реалізації завдань, передбачених Національною стратегією доходів до 2030 року.

З огляду на те, що в поточній ситуації можливості бюджету на 2025-2027 роки суттєво обмежено, Мінфін дотримується принципу суворої економії та пріоритетності видатків.

У середньостроковій перспективі наявні ресурси держави і надалі першочергово будуть спрямовуватися на посилення обороноздатності та відновлення територіальної цілісності України, а також відоудозу регіонів і територій, що постраждали внаслідок збройної агресії проти України.

Незважаючи на те, що вітчизняна економіка демонструє здатність до гнучкості та адаптації до нових умов, очікується, що безпекові ризики та наслідки війни стримуватимуть відновлення економічної активності на середньостроковому горизонті, а ступінь невизначеності щодо основних прогнозних макропоказників залишатиметься високим.

Додатковим фактором невизначеності є відсутність чітких гарантій щодо обсягів та ритмічності надання міжнародними партнерами зовнішньої допомоги.

З урахуванням накопичених руйнувань підприємств промислового комплексу, енергетичної сфери та транспортної інфраструктури, а також демографічних дисбалансів, пов’язаних із міграційними процесами всередині країни та відтоком населення за кордон, підновлення економіки може зайняти тривалий час і потребуватиме супового обсягу ресурсів, визначеності щодо джерел надходження яких наразі немає».

За матеріалами ФПУ